Sport in Tilburg
»
»

Kantoorgym: 7 sportieve oefeningen voor op het werk!

Kantoorgym: 7 sportieve oefeningen voor op het werk!

De vakantie zit er alweer even op en we zitten weer de hele dag op kantoor. Letterlijk zitten, we brengen veel tijd door op onze bureaustoel. Heb jij na een dag werken op kantoor, een stijf gevoel en ben je ook erg moe? Doe dan tijdens je werk eens wat leuke, sportieve oefeningen. Je voelt je fitter, kunt meer werk verzetten en het is goed voor je gezondheid. En sommige oefeningen zijn ook nog eens erg goed voor de teambuilding. 

1. Plank elk uur 1 minuut

Een goede oefening om de buikspieren te trainen is planken. Ga elke uur een minuut planken met je collega's op de kamer. Doordat je elk uur een minuutje met andere dingen bezig bent, reset je je vermoeide brein en kun je je daarna juist beter concentreren. Daarnaast is het goed voor de teambuilding en wie weet word jij wel de planking queen van jouw afdeling!

2. Maak een lunchwandeling

Een drukke dag, dus snel even een boterham achter je bureau opeten. Terwijl het juist hartstikke goed is om achter je bureau vandaan te komen. Maak een korte wandeling en lunch terwijl je wandelt samen met je collega's. Het is een uitkomst voor mensen die voornamelijk zittend werk doen en toch voldoende willen bewegen. Het is goed voor de conditie, je bent er even tussen uit en het is ook nog eens hartstikke gezellig.

3. Train je bilspieren

Een makkelijke oefening voor op kantoor: het aanspannen van de bilspieren. Knijp je billen samen, houd dat 5 tot 10 seconden vast en ontspan dan weer. Je kunt de oefening zo vaak doen als je wilt. Alleen je collega's zullen je misschien wat raar zien bewegen.

4. Ga zitten op een onzichtbare stoel

Je haalt koffie voor je collega's en moet even wachten. Ga in deze tussentijd zitten op een onzichtbare stoel. Ga met je rug tegen de muur staan en zak door je knieën alsof je gaat zitten. Probeer dit 30 tot 60 seconden vol te houden. De koffie is klaar!

5. Neem de trap

Traplopen levert zowel lichamelijk als geestelijk veel op. Je conditie wordt beter, je spierkracht wordt groter, je krijgt soepelere gewrichten, en je behoud coördinatie. Neem dus wat vaker de trap in plaats van de lift.

6. Vervang mailen door lopen

Overvolle mailboxen, de hele dag aan het typen. Loop eens naar je collega om een praatje te maken, in plaats van een e-mail sturen deze persoon. Dit komt de relatie ten goede, en je bent extra in beweging.

7. Doe beenoefeningen onder je bureau

Blijf op je bureaustoel zitten en strek je benen vervolgens recht naar voren zodat ze parallel zijn met de vloer. Buig en strek je tenen 5 keer en ontspan. Herhaal dit een paar keer per dag. Let wel op dat je niet je collega tegenover je te vaak raak en daarmee lastig valt.
meer over
Medewerker aan het woord #10
Inwisselen budget Meedoenregeling 2018