Sport in Tilburg
»
»

6 uitdagende manieren om jouw sporttraining ingewikkelder te maken!

09-5-2019 09:05:00

6 uitdagende manieren om jouw sporttraining ingewikkelder te maken!

Wil jij jouw training wat ingewikkelder maken? Tuurlijk kun je met hardlopen een extra rondje rennen, met wielrennen een versnelling hoger of een andere slag oefenen met zwemmen. Maar heb je ook wel eens gedacht aan sporten terwijl je ademt door een rietje, fietst met extra gewichten of een interval training? Lees hieronder op wat voor manieren je een standaard training wat uitdagender kan maken.

1. Ademen door een rietje.
Wil je ook eens ervaren hoe het kan zijn voor iemand met COPD om te sporten? Dan kan dat heel makkelijk door gebruik te maken van een rietje. Stop het rietje in je mond, plaats een wasknijper op je neus en probeer eens een kleine ronde te gaan hardlopen. Je gaat vanzelf merken dat je heel goed op je ademhaling moet letten en dat je het misschien niet heel lang volhoudt. Wil je het voor jezelf toch een stukje makkelijker maken, pak dan meerdere rietjes. 

2. Interval training. Wil je het maximale uit je training halen? Probeer eens naast je standaard hardloop-, wielrenroute of tijdens het baantjes zwemmen een interval training te doen. Het vergroot je uithoudingsvermogen en het is een goede manier om af te vallen. Het enige dat je voor een interval training nodig hebt is je standaard sportkleding/materialen en een stopwatch. Een makkelijke training die weinig tijd kost is een set van 10 keer 2 minuten hardlopen met 1 minuut rustig te dribbelen tussendoor. Probeer een tempo aan te houden dat je de hele training volhoudt maar waarbij de laatste 2 á 3 loopjes redelijk zwaar zijn. Probeer dit wel minimaal 1 keer per week te doen en steeds een beetje sneller of langer om echt resultaat te boeken. 

3. Sporten met gezichtsveldbeperking. Een leuk idee wat je met een heel team kan doen. Het enige wat je hoeft te regelen is per persoon 2 lege wc-rollen en 3 stukjes touw. Maak hiervan een bril zoals die in de afbeelding te zien is en zet deze op je hoofd. Met deze bril kun je makkelijke oefeningen zoals een bal overgooien ineens een stuk lastiger maken. Het is wel aan te raden dit alleen te doen in een veilige situatie en bijvoorbeeld niet tijdens het wielrennen.  

4. Zeemeerminzwemmen. Misschien heb je van de nieuwe trend al wel eens gehoord. De trend "mermaiding" maakt een (meisjes)droom waar door te zwemmen als een zeemeermin met een staart. Speciaal voor kinderen is er een mini cursus bij Recreatiebad Stappegoor en Zwembad Reeshof waarin de kinderen leren hoe ze als zeemeermin zwemmen. Het klinkt misschien wat voor kinderen maar als volwassen persoon is het ook erg lastig. Probeer het eens door je benen aan elkaar vast te binden in het water en een baantje te zwemmen. Let op, het is een stevige work-out voor je buikspieren!Wil je meedoen aan de mini cursus zeemeerminzwemmen? Geef je dan snel op via https://www.sportintilburg.nl/activiteiten/zeemeerminzwemmen/  

5. Joggling. Joggling is een combinatie van twee sporten. Bij joggling is het de bedoeling dat je ballen jongleert tijdens het hardlopen. Hoe meer ballen je gebruikt, hoe moeilijker het wordt. Kun je dit heel erg goed? Het wereldrecord 100 meter jongleren terwijl je jogt is 16,8 seconden.  

6. Denk out of the box. Er zijn natuurlijk talloze manieren om je training op een aparte manier ingewikkelder en leuker te maken. Per sport kan dit verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan Belgisch voetbal waarbij je de goals op 20 meter van elkaar zet maar met de ruggen tegen elkaar, door het kort op elkaar te zetten moeten ze meer de vrije ruimte zoeken. Een ander voorbeeld is blind volleybal waarbij je een zeil over het net hangt waardoor de speler goed naar de bal moet kijken en er sneller op moet reageren. Kijk eens naar je eigen training en wat je kunt doen om het uitdagender te maken.  

Heb je zelf nog een leuke manier om je training ingewikkelder te maken? Laat het ons weten in een reactie.

meer over
Tilburg loopt warm voor Warandeloop en EK Cross
Try Out Sports: wethouder Erik de Ridder doet mee!